Ku Ingin Kembali...

Ku Ingin Kembali...

Khamis, 12 Julai 2012

Kematian itu PASTI..



31 Mei 2012-Khamis

Dalam jam 11.20 pagi ke 11.30 pagi tu.. sekumpulan para Mama yang berjubah hitam semuanya masuk ke ruang solat. Sedikit terganggu sebab diorang solat belakang aku! Hoho.. (ya la..aku pon satu..dok depan sekali! Hehe)

Hairan juga..dalam hati kata : ‘hari ni hari Jumaat ka?diorang nak p solat Jumaat ka?’

Aku tanya Kak Feeza..: “Dak..hari ni hari Khamis la..”

Tiba-tiba ammu yang biasa jadi muazzin dan imam masjid tu buat pengumuman..ingat nak start khutbah ka..apa ka..kut la ada ceramah pagi ni..

“Bismillahirrahmanirrahim..Telah pergi……………………………”

Oo..ada orang meninggal dunia rupanya. Innalillahi wa inna ilaihi rojiun.

Dengar esak tangis mama yang solat belakang aku tu.. aku pun toleh belakang. Mak ai..bertambah ramai dan majority nangis..

‘Mesti baik jenazah ni..’ kata hati aku

Bila sedar lagi beberapa minit nak masuk solat Zohor, aku pun segera ambik wudhu’..

Masa ambik wudhu’..tiba-tiba hati rasa sebak…

?????????????????????????

“Bagaimanakah nantinya tika berhadapan dengan-Mu
Sudikah Kau menerima hamba-Mu yang hina ini..”


Betul-betul hati ni nyanyi lagu ni masa ambik wudhu’ tu..padahal tak teringat langsung dah lagu tu..

Allah..Allah..rasa sedih sangat..tiba-tiba rasa gementar semacam..entah macammana lah nanti pengakhiran aku.. pemergiannya ditangisi ramai orang..tentu orang baik..insyaAllah..

Masa solat jenazah tu pun, imam nangis..semua jemaah nangis sambil meng’ameen’kan doa imam..Tak pernah p solat jenazah untuk saudara seislam sendiri, yang rasa sedihnya macam rasa sedih untuk jenazah ni..(sebab dulu aku tak paham lagi kut..)
Hari tu, Allah bagi peluang tengok jenazah tu..untuk menginsafi diri..

12 Julai 2012-Khamis

Pagi tadi, dalam 11 lebih juga..aku terduduk dalam kekejutan yang amat dahsyat bila kak Feeza tunjuk status friend dia..juniornya yang baru meninggal dunia tu aku kenal, siswa batch kitorang dulu masa dok DQ..

Tiba-tiba Huda kol..bagitau tentang tu juga..ya Allah sebak sangat..pergi dalam usia yang muda..sebaya aku pula tu! Memang ajal tak mengira usia..Ya Allah..hati nyanyi lagi lagu tu..

“Bagaimanakah nantinya tika berhadapan dengan-Mu
Sudikah Kau menerima hamba-Mu yang hina ini..”


Status Kak Aini :
Sahabat dan kenalan kami suami isteri Khafiz bin Norok yang menuntut di Syubra,Mesir dalam bidang Qiraat telah meninggal dunia setelah berada dalam keadaan koma selama bebrapa hari akibat cedera di bahagian kepala setelah terjatuh dari tremco (van) kerana dirompak oleh arab Mesir. Semoga ALLAH menempatkannya di kalangan solihin...Albaqa' Lillah.


Al-Fatehah untuk arwah.. dia sudah pergi, kini tunggu giliran kita lagi..semoga arwah ditempatkan di kalangan org2 yang soleh..Allah..kematian yg 'kedua' yang sampai di telinga, yang sampai juga ke hati.. :(

****

Masa dekat masjid tu..rasa memang nak melebatkan ja air mata..tapi, sebab malu..terpaksa aku tahan..sakit kot..sakit macam sakit ‘putus cinta’!.. ‘putus cinta’ dengan Allah la (akibat kelalaian dan kemaksiatan diri sendiri)

Tapi, kali ni, aku tak kira dah..aku nangis juga depan kak Feeza ni..hoho..

Nak share satu pidato Saidina Abu Bakar..bak kata Huda : “cukuplah kematian sbg satu peringatan & motivasi terbaik utk diri kita

“……Ketahuilah wahai hamba Allah, sesungguhnya pagi dan petang kamu bergerak menuju ajal yang tidak kamu ketahui. Oleh itu, jika kamu mampu menemui ajal dalam keadaan kamu sedang beramal, maka lakukanlah. Namun, kamu sama sekali tidak mampu melakukannya kecuali dengan bantuan Allah. Oleh itu, berlumbalah (melakukan kebaikan) ketika masih ada tempoh ajalmu. Lakukanlah sebelum ajal datang menemui kamu. Jika tidak Allah mengembalikan kamu kepada amalan kamu yang paling buruk. Maka sesungguhnya ada golongan yang hanya menjadikan ajal untuk kebaikan orang lain sedangkan dia alpa dengan dirinya sendiri. Oleh itu, saya melarang kamu daripada menjadi seperti mereka. Selamatlah dan selamatlah..sesungguhnya di belakang kamu ada ajal yang mengejarmu dan ia terlalu pantas bergerak menujumu”
“Jika kamu menjaga pesanan saya, tiada perkara ghaib yang lebih kamu cintai melainkan kematian itu sendiri..” Abu Bakar

Semakin jauh ku dari-Mu
Semakin dekat pula Kau menghampiri daku
Oh, Tuhan Yang Maha Pengasih
Siapalah diriku di pandangan-Mu

Semakin cuba ku dekati
Semakin kuat pula Kau mendugai aku
Oh, Tuhan Yang Maha Sempurna
Kerdilnya diriku di hadapan-Mu

C/O
Bagaimanakah nantinya tika berhadapan dengan-Mu
Sudikah Kau menerima hamba-Mu yang hina ini
Ya Allah Kau Maha Pengampun

Di bayangan mentari aku kealpaan
Dusta dunia penuh kepura-puraan
Di kala dini hari aku kepasrahan
Mendamba jernih embun kasih sayang-Mu Oh Tuhan

Andainya dihitung amalanku
Belum pasti dapat ku hampiri gerbang syurga-Mu
Oh Tuhan Yang Maha Pemurah
Hindari diriku dari siksa-Mu… Oh Tuhan

Kasih sayang-Mu Tuhan
 
Itu yang ku dambakan
 
Dengan rahmat-Mu ampunilah diriku..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan